News 2025

 ◆セミナー Seminar

2025年3月28日

2025年3月28日 網谷真理恵先生セミナー「実践!アクティブラーニングで学ぶ漢方医学教育」開催

 2025年3月28日、臨床大講義室にて、鹿児島大学地域医療学分野准教授・網谷真理恵博士をお招きし、セミナー・ワークショップ「実践!アクティブラーニングで学ぶ漢方医学教育 ― 鹿児島大学における漢方医学教育の実際に触れる!」を開催しました。網谷先生は、日本漢方医学教育振興財団より奨励賞を受賞されています。

【セミナー内容】 近年、全国的に医学教育の質の向上が求められる中、漢方医学教育においても標準化されたカリキュラムの構築が必要とされています。現在、日本のすべての82の医学部・医科大学で漢方医学教育は行われていますが、大学間の教育の差は大きく、特に指導者不足は漢方専門講座のない大学で大きな課題となっています。 鹿児島大学では常勤の漢方専門医は在籍していませんが、近年、非常勤の漢方指導医・専門医が加わりました。漢方医学教育の初期には指導者不足が課題でしたが、医師・歯科医師・薬剤師と連携しながらカリキュラムを構築する過程で、「教える」教育から「学生が学ぶ」アウトカム基盤型教育に転換し、アクティブラーニングを中心とした教育方法を開発してきました。 現在、鹿児島大学ではPBL(問題基盤型学習)を軸に、生薬カードワーク、生薬試飲体験、舌診ワーク、漢方学的腹診のシミュレーションなど、複数の方法を組み合わせたカリキュラムを構築しています。また、漢方OSCE(客観的臨床能力試験)、模擬患者の養成、ロールプレイモデルも開発され、トライアルが行われています。本講演では、これまでの漢方教育の変遷とともに、実際のカリキュラムの事例が紹介されました。

【参加者】 本セミナーには、先日日本漢方医学教育振興財団の研究助成に採択された研究課題「Near-peer teaching (NPT)による漢方医学教育の実践と教育効果の検討」に一緒に申請した、医学教育センターの山本恭子先生、産婦人科の西田欣広先生も参加されました。また、本学の東洋医学研究会に所属する医学部学生や漢方に興味のある学生も参加しました。

【親睦会】 夜には、山本先生、西田先生、網谷先生とともに大分の料理を囲みながら情報交換会が行われ、和やかな雰囲気の中で有意義な意見交換が行われました。

March 28, 2025 - Seminar by Associate Professor Marie Amitani:
“Practical Education in Kampo Medicine through Active Learning”

On March 28, 2025, we held a seminar and workshop entitled “Practical Education in Kampo Medicine through Active Learning: Experiencing the Kampo Curriculum at Kagoshima University” in the main clinical lecture hall. We invited Dr. Marie Amitani, Associate Professor in the Division of Community Medicine, Faculty of Medicine, Kagoshima University, who has been awarded the Encouragement Prize by the Japan Kampo Medicine Education Promotion Foundation.

[Seminar Overview]
In recent years, the need to improve the quality of medical education nationwide has been strongly emphasized, and the field of Kampo (traditional Japanese) medicine is no exception. Standardized curriculum development based on sound educational theory is now essential. While Kampo medicine education is currently implemented in all 82 medical schools in Japan, there remains considerable variation among universities, and a shortage of qualified instructors is a major challenge, especially at institutions without specialized Kampo departments. At Kagoshima University, there are currently no full-time Kampo specialists, although part-time instructors and physicians with Kampo expertise have recently joined the faculty. In the early stages of Kampo education, the lack of instructors posed a significant challenge. However, through collaboration among medical, dental, and pharmaceutical faculty members, the university has shifted from a teacher-centered approach to an outcome-based, student-centered learning model, emphasizing active learning. Currently, Kagoshima University’s Kampo curriculum integrates various active learning strategies centered on Problem-Based Learning (PBL), including crude drug card work, herbal tasting sessions, tongue diagnosis workshops, and simulated abdominal examinations using Kampo diagnostic models. In addition, Kampo OSCEs (Objective Structured Clinical Examinations), standardized patient training, and role-play models have been developed and trialed. In this lecture, Dr. Amitani introduced both the historical development of Kampo education and practical examples from the Kagoshima University curriculum.

[Participants]
This seminar was also attended by Dr. Kyoko Yamamoto from the Center for Medical Education and Dr. Yoshihiro Nishida from the Department of Obstetrics and Gynecology, who are co-investigators in a newly funded research project by the Japan Kampo Medicine Education Promotion Foundation titled “Implementation and Educational Effects of Kampo Medicine Education through Near-Peer Teaching (NPT).” Students belonging to the Oriental Medicine Research Society of our university and other students interested in Kampo medicine also took part.

[Networking Dinner]
In the evening, a friendly networking dinner was held with Dr. Yamamoto, Dr. Nishida, and Dr. Amitani, where participants exchanged ideas and experiences over local Oita cuisine in a warm and collegial atmosphere.